• انتشار: 1404/02/23 - 08:14
  • تعداد بازدید: 286
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دبستان تبسم یک ویژه دانش آموزان طیف اتیسم

علی اصغر نخعی راد و میثم ظهوریان نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به منظور تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و بررسی چالش های مدارس استثنایی در دبستان تبسم یک حضور یافتند و ضمن بازدید از کلاس های درس، با معلمان و مدیران نماینده قطب های مدارس گفتگو کردند

11357.mp3 حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دبستان تبسم یک ویژه دانش آموزان طیف اتیسم

به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی؛ در نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نمایندگان قطب مدارس استثنایی و معلمین دبستان تبسم یک که با حضور رضا کریمی رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، راضیه عباسپور معاون اداره و جمعی از کارشناسان اداره استثنایی صورت گرفت رضا کریمی رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی به ارائه گزارشی از دستاوردها و توفیقات اداره استثنایی پرداخت و گفت: یکی از دستاوردهای این اداره بالا بودن پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی است و هم اکنون با افزایش ۸۵ درصدی از پوشش تحصیلی دانش آموزان،  ۱۱ درصد از دانش آموزان استثنایی کل کشور نیز تحت پوشش استان خراسان رضوی می باشد.

وی گفت: این اداره بالغ بر ۹۰۰۰ دانش آموز را در هفت  گروه با آسیب بینایی، باآسیب شنوایی، آسیب جسمی حرکتی اتیسم، بانیاز ویژه ذهنی و چندمعلولیتی تحت پوشش دارد که در مدارس خاص استثنایی تحصیل می کنند  و ۹۰۰۰ دانش آموز نیز به صورت تلفیقی فراگیر در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند و از خدمات آموزشی، پرورشی و توان بخشی آموزش و پرورش استثنایی بهره مند می شوند.

کریمی بیان داشت: در استان ۲۶۰۰ معلم متخصص آموزش دیده مشغول به فعالیت هستند و هم اکنون حدود ۳۰۰ کلاس درس در بیش از ۵۰ پروژه ساختمانی در حال احداث می باشد که انشالله ۱۳۶ کلاس درس در اول مهرماه سال جاری  به بهره برداری خواهد رسید.

وی ارائه خدمات توان بخشی رایگان و حمایت از خانواده های کم بضاعت را از دستاوردهای این اداره برشمرد و خاطرنشان کرد: به ازای هر ۲۵ دانش آموز باید یک گفتاردرمان در مدارس استثنایی حضور داشته باشد ولی متاسفانه علیرغم جذب نیروهای توان بخشی در سال گذشته همچنان با کمبود نیروی توان بخشی روبرو هستیم  و با توجه به اینکه توان بخشی مقدمه آموزش به دانش آموزان بانیازهای ویژه است واز طرفی بالا بودن تعرفه های توان بخشی در خارج از مدارس هزینه های سنگینی را به خانواده ها تحمیل می کند ضرورت دارد در این زمینه تدابیری اندیشیده شود. 

وی موفقیت دانش آموزان در مراکز آموزش عالی و کسب مقام های استانی و کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی را از دیگر دستاوردهای این اداره برشمرد 

کریمی در ادامه به بیان چالش ها پرداخت و کمبود فضای آموزشی با توجه به بالا رفتن آمار دانش آموزی به خصوص در حوزه طیف اتیسم، کمبود نیروی انسانی و اشتغال به کار دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی  را بخشی از مشکلات پیشرو عنوان کرد و گفت: در بخش نظام وظیفه دانش آموزان استثنایی با چالش قانونی روبرو هستیم  و دانش آموزان بانیاز ذهنی در این بخش، ازنظام وظیفه سربازی معاف نمی شوند.  

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان را  یکی دیگر از چالش ها عنوان کرد و اذعان داشت: علیرغم مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر پرداخت ۹۵ درصد از هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان توسط شهرداری، این مصوبه از سوی شهرداری اجرایی نشده است که لازم است ضمانت اجرایی در این خصوص در نظر گرفته شود تا شهرداری را ملزم به پرداخت نماید. 

رضا کریمی در پایان خواستار اختصاص دو دستگاه اتوبوس ویلچر رو مخصوص توان یابان جهت مدارس دارای دانش آموزان با آسیب جسمی حرکتی و تصویب یارانه های هدفمند به خانواده های دانش آموزان استثنایی جهت کمک به هزینه های توان بخشی و درمانی خانواده ها شد.

این مقام مسئول گفت: دانش آموزان بانیازهای ویژه با حمایت مسئولین، به افراد اررزشمندی در جامعه تبدیل می شوند و امیدواریم با همکاری و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی بتوانیم گام های بلندتری را جهت خدمت به این قشر از جامعه برداریم

علی اصغر نخعی راد نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر یک نفرا را احیا کنیم همه مردم را احیا کردیم . یک فرد معلول خودش معلولیت را انتخاب نکرده است  از اینرو این قشر از افراد جزو ضروریات و ملزومات یک جامعه هستند  و نباید به دلیل داشتن معلولیت از خدمات بی بهره باشند لذا پیگیر مسائل و مشکلات این حوزه به صورت ویژه هستیم.

میثم ظهوریان نماینده دیگر مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هدف از این بازدید را تکریم و تجلیل از مقام شامخ معلمان عنوان کرد و تاکید کرد: علاوه بر توجه به دانش آموزان با نیازهای ویژه لازم است  به معلمان این گروه از دانش آموزان نیز  نگاه و توجه ویژه شود. 

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی به تعلیم و تربیت، نگاه تربیتی دارد و سه رکن برای تعلیم و تربیت قائل شده است:  خانواده با محوریت مادر، مسجد با محوریت امام جماعت و مدرسه با محوریت معلم . در نظام اسلامی معلم  یکی از سه رکن تعلیم و تربیت است همانگونه که استاد شهید مرتضی مطهری، معلمی را از مشاعل کلیدی  عنوان کرد.  

در این جلسه مدیران نماینده قطب ها به بیان بخشی دیگر از چالش ها پرداختند و کاهش اختیارات اداره استثنایی در پی تجمیع این اداره با ادارات آموزش و پرورش عادی ، عدم امکانات و تجهیزات تخصصی در هنرستان های استثنایی، کمبود نیروی انسانی متخصص در مدارس استثنایی در حوزه های بهداشت، تربیت بدنی، پرورشی و توان بخشی و عدم مناسب سازی فضای مدارس  از اهم موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

در پایان جمشیدیان مدیر دبستان تبسم یک نیز به ارائه گزارشی از وضعیت تحصیلی و آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم پرداخت وخواستار مناسب سازی کتب درسی دانش آموزان اتیسم ، مناسب سازی فضای فیزیکی مدارس ، تغییر چارت سازمانی در گروه اتیسم و اجرای آموزش ها به صورت انفرادی شد.

 

 

  • گروه خبری : اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار استان ها,گزارش تصویری,خراسان رضوی
  • کد خبر : 11357
کلمات کلیدی
روابط عمومی  خراسان رضوی

روابط عمومی خراسان رضوی

تصاویر